Förstår ägare och styrelse i ditt företag varför en IP-strategi behövs? Ni kanske redan har en? Toppen, du kan sluta läsa här.
Du läser ännu? I min yrkesutövning har jag genomfört ett stort antal IP-strategier för små och stora bolag, jag har även hållit utbildningar (ca 7 stycken) på uppdrag av PRV-Patent- och Registreringsverket i ämnet kommersialisering av immateriella tillgångar. Jag har en lång yrkesbakgrund som immaterialrättsjurist och är passionerad av att stötta innovativa start- ups, bla som jurymedlem i Venture Cup Väst och deltagare i flera Connect Tillväxtpaneler. Så jag har lite kött på benen bakom mitt påstående: Att ha en IP-Strategi har blivit allt viktigare!
För det första, allt fler företag har immateriella och intellektuella tillgångar vilka ej är registrerbara. Att därmed hävda sakrättslig äganderätt till dessa, kan ibland vara utmanande. Detta leder till ”intrång” och kopiering som företaget ej kan göra något åt.
För det andra, allt fler företag saknar en robust handlingsplan där åtgärder faktiskt vidtas för att skydda företagets företagshemligheter. Konsekvenserna har tyvärr visat sig, vilket flera rättsfall styrker, att fd anställda eller fd medgrundare, lämnar företaget och startar upp en konkurrerande verksamhet – utan att företaget som ”ägde” värdefulla ”företagshemligheter” kan, med framgång, vidta rättsliga åtgärder.
För det tredje, att kapitalisera på och skapa affärer på och dessutom skapa en position av unik och attraktiv konkurrenskraft, är ett omfattande och ibland komplext arbete vilket underskattas eller företaget helt saknar bemanning för eller kunskap inom för att kunna genomföra och åstadkomma.
För det fjärde, allt för ofta underskattas risker, tex risken att konkurrenter har ett bättre erbjudande. Det behöver inte ens vara ett tekniskt kvalitativt bättre erbjudande, men ur kundens perspektiv upplevs det som ett bättre erbjudande.
För det femte, att bygga, skala upp, säkerställa tillväxt är kostnadsintensivt och alla företag måste därför jobba kostnadseffektivt med att bygga en IP-portfölj som är lean, smart, kostnadseffektiv och som gör jobbet! Dvs säkerställer och möjliggör affärsstrategin! Fokus på kostnadseffektivit kräver en smart IP-Strategi som uppdateras kontinuerlig, vilket inte alltid görs.
För det sjätte, livscykeln för många produkter och tjänster idag är kortare jämfört med tidigare. Tiden det tar för att få sin patentansökan (med tex prioritet i Sverige och därefter en internationell PCT tex) godkänd, den tiden kan vara längre än produktens livslängd på marknaden.
Wow, listan kan göras lång! Många företag behöver investeringsvilligt kapital. Innan man ens kommer så långt som till en DD, behöver målbolaget ha en genomarbetad IP-Strategi vid sidan av sin IP-portfölj. Dessa bygger värde i bolaget, vilket leder till att förmånligare villkior gentemot investeraren kan uppnås. Det är mitt intryck att detta har blivit vanligare.
Till sist, IP-strategier spänner över flera områden, från affärsstrategi, försäljning, omvärldsbevakning, utveckling mm, vilket gör IP-strategier till ett komplext område. Det kräver en samlad fokusering från hela teamet att få den på plats!
När jag håller utbildningar i ämnet IP-strategi, brukar vi roa oss med att kika på olika kända varumärken och fråga oss; vad är essensen i det företags IP-strategi? En nyttig övning och fantastiskt roligt att höra hur deltagare tagit till sig av den förmedlade kunskapen och levererar fantastiskt kloka reflektioner!